Breaking

Post Top Ad

Tuesday, December 27, 2022

Siapa yang membuat dron Turki?


Turki mendapati dron sangat berguna dalam operasi memerangi keganasan pada awal 2000-an. Jadi ia mula melabur dengan banyak . Banyak pengeluar telah muncul.


Yang paling terkenal ialah Baykar. Ia mengeluarkan siri Bayraktar yang terkenal. Terdapat UAV mini dalam siri ini, TB-2 yang sangat terkenal, Akinci, TB-3 yang akan datang, dan UAV supersonik RCS Kizilelma yang diumumkan baru-baru ini.


Beberapa model dari Baykar



TB-2


Bayraktar Mini UAV


Akinci

Kemudian ada TAI. TAI ialah sebuah syarikat aeroangkasa yang besar dan melakukan banyak perkara. Ia adalah salah satu daripada 100 syarikat industri senjata terbesar di dunia dan juga barkaitan perkara awam. Ia paling terkenal kerana menghasilkan berpuluh-puluh F-16 di bawah lesen. Ia juga menghasilkan beberapa UAV. TAI Anka dan Aksungur sangat dipandang tinggi oleh Tentera Turki. Secara khusus, Aksungur adalah salah satu dron yang mempunyai ketahanan tertinggi di dunia dan ia juga mempunyai varian ASW. Syarikat itu juga sedang membangunkan amunisi jarak jauh juga.

Anka

Aksungur



Terdapat juga Vestel. Sebuah syarikat elektronik pengguna tetapi ia juga cuba menceburi industri pertahanan. Ia mempunyai drone yang dipanggil Karayel. Ia dibangunkan sebagai pesaing kepada TB-2 tetapi gagal. Walau apa pun, ia telah dieksport untuk penggunaan khusus dalam tentera Turki sebagai pembawa terminal SATCOM.

Karayel

Ini adalah hampir semua  syarikat mengeluarkan dron besar. Terdapat lebih banyak syarikat yang menghasilkan yang lebih kecil. STM mungkin yang paling penting. Ia adalah sebuah syarikat besar yang merupakan antara 100 syarikat industri senjata terbesar dunia. Ia membangunkan beberapa UAV mini dan mikro.


No comments:

Post a Comment

Post Top Ad