Breaking

Post Top Ad

Monday, October 10, 2022

Jepun memberikan hadiah pokok bunga sakura kepada A.S., 1912

 Potomac Blossoms

Pada 27 Mac 1912, Wanita Pertama Helen Herron Taft dan Viscountess Chinda, isteri kepada duta Jepun, menanam dua pokok ceri Yoshino di tebing utara Lembangan Sungai Potomac di Washington, D.C. Acara itu meraikan pemberian kerajaan Jepun sebanyak 3,000 pokok ke Amerika Syarikat. Pokok-pokok ditanam di sepanjang Lembangan Pasang Surut Potomac berhampiran tapak Memorial Jefferson masa depan, di East Potomac Park, dan di kawasan Rumah Putih.



Teks surat Wanita Pertama Taft, bersama-sama dengan kisah pokok ceri, boleh didapati daripada laman web rasmi Festival Bunga Sakura Perkhidmatan Taman Negara. Garis masa peristiwa penting juga disertakan.

Lima puluh tiga tahun kemudian, kerajaan Jepun memberikan hadiah kedua sebanyak 3,800 pokok ceri. Pada tahun 1965, Puan Ryuji Takeuchi, isteri Duta Takeuchi, dan Wanita Pertama Bird Johnson mengambil bahagian dalam penanaman istiadat. Kali ini, pokok-pokok itu ditanam di perkarangan Monumen Washington.

Penanaman pokok ceri di sepanjang Potomac memenuhi usaha perjalanan penulis  dan jurugambar Eliza Ruhamah Scidmore yang panjang dan bersungguh-sungguh. Pulang dari lawatan pertamanya ke Jepun pada tahun 1885, Scidmore mengemukakan idea untuk membawa pokok-pokok itu ke Daerah Columbia bersama pegawai kerajaan A.S. Namun, Dia tidak diendahkan.

Pada tahun 1909, Scidmore memutuskan untuk mengumpul wang untuk pembelian pokok itu sendiri. Dia menulis rancangannya kepada Wanita Pertama yang baru, Helen Herron Taft, dan menerima sambutan yang sangat menggalakkan. "Saya telah membincangkan perkara itu," tulis Wanita Pertama kepada Puan Scidmore, "dan saya dijanjikan akan pokok-pokok itu." Apabila mengetahui rancangan Wanita Pertama, konsul Jepun di New York membicarakan idea untuk membuat hadiah pokok itu kepada kerajaan A.S.




No comments:

Post a Comment

Post Top Ad