Breaking

Post Top Ad

Friday, December 16, 2022

Bagaimanakah bandar Neom akan mengubah dunia apabila ia dibina di Arab Saudi?

 

NEOM ialah projek mega bernilai $500 bilion di barat laut Arab Saudi di mana usahawan, inovator, pelabur dan syarikat dari seluruh dunia berkumpul di NEOM untuk mewujudkan makmal yang berkembang untuk kehidupan bandar yang belum pernah berlaku sebelum ini dan bagaimana rupa bandar pada masa hadapan. .


Ia akan membantu manusia maju dengan pantas dalam teknologi, pembangunan mampan, dan pemuliharaan alam sekitar. Keseluruhan projek akan 100% dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui dan mempunyai sifar pelepasan karbon dioksida. Projek setakat ini termasuk kawasan yang dirancang berikut:


The Line

Bandar linear yang akan menangani cabaran manusia dalam kehidupan bandar hari ini dan akan menyinari cara hidup alternatif. The Line tidak mempunyai jalan raya, tiada kereta, dan tiada pelepasan karbon dioksida, dan ia akan dikuasakan 100% oleh tenaga boleh diperbaharui dan dikendalikan oleh Kepintaran Buatan. Semua yang anda perlukan hanya 5 minit berjalan kaki.



 

                                                                      Oxagon

Di sinilah kilang-kilang masa depan automatik sepenuhnya untuk produk masa depan dibina. Ini akan menjadi tempat di mana inovator dan usahawan boleh mempercepatkan idea dari makmal ke pasaran.



Trojena

Ia akan menjadi destinasi ikonik, bertaraf dunia, menggabungkan landskap semula jadi dan maju - dan menawarkan pengalaman unik berpaksikan manusia untuk penduduk dan pelawat. Ia termasuk resort ski—ya, di Arab Saudi! Arab Saudi sebenarnya akan menjadi tuan rumah Sukan Musim Sejuk Asia pada 2029.

Ini merupakan projek yang bercita-cita tinggi yang sudah pasti akan menghadapi banyak cabaran, namun, ia akan membantu mendorong manusia ke langkah baharu dalam teknologi, masa depan kehidupan dan kemampanan.





No comments:

Post a Comment

Post Top Ad