Breaking

Post Top Ad

Wednesday, December 28, 2022

Siapakah orang terkecil di planet ini?

 Suku Kimyal yang mendiami tanah tinggi Papua-New Guinea.

Jika salah seorang lelaki mereka membesar hingga 1.40 meter atau 4 kaki 7 inci, dia akan dianggap sangat tinggi, mereka jarang membesar lebih tinggi daripada 1.45 m atau 4 kaki 9 inci, mengalahkan suku pygmi Afrika kira-kira selebar tangan.


Mengapa mereka bersaiz kecil tidak dapat dijelaskan sehingga kini, tetapi nampaknya ia ada kaitan dengan diet mereka yang kebanyakannya terdiri daripada ubi keledek dan bahan tumbuhan lain.
Protein haiwan, walaupun tidak sepenuhnya (mereka memelihara babi), agak jarang berlaku, yang mungkin menyumbang kepada perawakan mereka.
Juga, didapati bahawa ketinggian mereka berkurangan , semakin tinggi di pergunungan mereka tinggal, semakin pendek mereka, satu teori yang cuba menjelaskan perkara ini telah mengandaikan bahawa disebabkan oleh kekurangan nutrisi, orang terkecil dalam masyarakat telah dikatakan dihalau keluar dari kampung dan ke pergunungan, di mana mereka kemudiannya mengasaskan komuniti baru.

Teori ini, bagaimanapun, berdiri  agak goyah, nampaknya munasabah untuk mengandaikan bahawa altitud yang lebih tinggi hanya menyediakan makanan yang kurang daripada kawasan yang lebih rendah.

Walaupun begitu, suku Kimyal bagaimanapun diperhatikan semakin berkembang.



No comments:

Post a Comment

Post Top Ad