Breaking

Post Top Ad

Monday, March 27, 2023

Minum air sebaik sahaja bangun dari tidur

 Walaupun merupakan sesuatu yang perlu kita lakukan setiap hari, minum air semasa perut kosong pada waktu pagi banyak memberi manfaat. 

Antaranya :

Minum pada waktu pagi menghidratkan semula badan apabila kita bangun. Sebanyak anda telah minum air sehari sebelumnya, apabila anda bangun dari tidur badan anda telah menggunakan sebahagian besar cecair dan oleh itu anda telah mengalami dehidrasi, perlu diisi semula.

Semasa tidur, organisma terus bekerja, yang boleh mengakibatkan pembebasan toksin dan sisa lain dalam badan. Dengan minum air pada waktu pagi semasa perut kosong, anda membantu badan anda menjalankan proses ini.

Dalam keadaan tidur proses metabolisme berlaku dengan lambat. Dengan bangun dan minum segelas air, anda membantu metabolisme anda untuk "bangun" dan bekerja dengan lebih baik.

Air pada waktu pagi membantu membersihkan saluran usus dengan mengoptimumkan fungsinya dan membolehkan nutrien diserap dengan lebih mudah.

Selain itu air pada waktu pagi banyak manfaatnya dalam badan kita. Seperti melincirkan sendi dan menghidratkan serta meningkatkan pengoksigenan .

Petua :  elakkan minum ais untuk gelas pertama anda! Kalau boleh minum air suam.

Air sejuk boleh menyebabkan vasokonstriksi (penyempitan saluran darah) dan pengumpulan lendir dalam laluan udara dan keradangan.

Air suam membantu dengan usus semula jadi, kerana Ia memudahkan prose penguraian  pada "laluan" mereka melalui usus.

Jika anda mengalami kekurangan tenaga, usus terperangkap, masalah tekanan, atau sekadar ingin mempunyai kehidupan yang lebih sihat, Cuba minum air semasa perut kosong. 

Anda juga boleh menambah secubit garam bijirin penuh untuk mendapat lebih banyak faedah.




No comments:

Post a Comment

Post Top Ad